Proposta didàctica amb APPS

Proposta didàctica amb APPS

Dd: 1.1, 1.2, 1.4, 1.7 i 2.2

IF: 2

NOM: Incident crític ciberassetjament


Nivell educatiu: Cicle superior
Arees curricular: Medi i Català.
Competencies bàsiques en que centraré la proposta: 
Àmbit linguístic 
Competència 7. Aplicar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement propi

Àmbit de coneixement del Medi
Competència 1. Plantejar-se preguntes sobre el medi, utilitzar estratègies de cerca de dades i analitzar resultats per trobar respostes.
Competència 2. Interpretar el present a partir de l’anàlisi dels canvis i continuïtats al llarg del temps,
per comprendre la societat en què vivim.

Àmbit artistic
Competència 5. Emprar elements bàsics del llenguatge visual amb tècniques i eines artístiques per
expressar-se i comunicar-se.
Competència 9. Dissenyar i realitzar projectes i produccions artístiques multidisciplinàries.

Àmbit digital
Competència 2. Utilitzar les funcions bàsiques de les aplicacions d’edició de textos, tractament de
dades numèriques i presentacions multimèdia.
Competència 3. Utilitzar programes i aplicacions de creació de dibuix i edició d’imatge fixa, so i imatge en moviment.
Competència 4. Cercar, contrastar i seleccionar informació digital tot considerant diverses fonts i entorns digitals.
Competència 5. Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals.

App/s que s’utilitza/en en l’activitat: Sky Map i Book Traps
Durada aproximada de l’activitat: 2 sessions 
Continguts curricularsConstel·lacions i mitologia.
àrees curriculars:  Medi i llengua
 Objectius de l’activitat:
1 identificar les constel·lacions més importants i els estels que les formen.
2 Conèixer els mites i llegendes mitològiques que associades a algunes constel·lacións.
3 Realitzar un llibre digital amb els coneixements astronòmics i culturals de la constel·lació que prefereixin.
 Agrupació dels alumnes: per parelles . Aquestes parelles les organitzarà el docent per tal que siguin heterogènies en el seu nivell educatiu.
Descripció de l’activitat: Aquesta activitat constarà de dues etapes diferents. Cadascuna d'elles utilitzarà una aplicació diferent, la primera Skymap i la segona Book Traps. D'aquesta manera per la primera sessió haurem de preparar dues coses. En primer lloc, instal·lar aquestes dues aplicacions. En segon, confeccionar un qüestionari amb la intenció de guiar la utilització de Sky Map per tal que s'hi puguin familiaritzar de manera autònoma. Les seves preguntes hauran de ser creixents en dificultat i tractaran de proporcionar alguns coneixements bàsics d'astronomia.
La primera sessió, per tant, començarà introduint l'app explicant que és un mapa estel·lar digital i exposant-ne diversos predecessors d'altres èpoques de la història arreu del món. Aquesta introducció ha de ser breu i no hauria de sobrepassar els deu minuts. A continuació els agruparem per parelles i començarà l'activitat amb el qüestionari. Aquesta etapa de l'activitat serà el nucli més important de la sessió i com a conseqüència tindrà una durada aproximada de mitja hora. Finalment, per acabar la sessió cada parella haurà d'escollir una constel·lació amb la qual treballaran a la segona part de l'activitat.
Aquesta segona part consistirà en el disseny d'un llibre digital amb Book Trap. Aquesta és una aplicació que permet combinar de manera senzilla imatges i text per tal de crear un llibre amb ells. Aquest material haurà de tractar precisament de la constel·lació que van escollir a la sessió anterior. Les úniques exigències que es donaran per fer aquest llibre serà que ha de contenir per un costat una explicació astronòmica de quins estels formen la constel·lació i la seva localització i tipus (si el nombre d'estels és molt elevat, ho faran només d'alguns) i per l'altre un resum il·lustrat del mite associat a la constel·lació. La creació d'aquest llibre implica, per tant, fer una recerca d'aquesta informació a la xarxa, recopilar-la i triar-ne la important al mateix temps que serà necessari redactar i buscar imatges que expliquin aquests continguts. Per tot això es preveu que aquesta etapa s'allargui en el temps fins a una durada aproximada de dues i fins i tot tres sessions a les quals el mestre tindrà un paper força secundari limitant-se a donar suport puntual. Un cop finalitzats tots els llibres el docent compilarà en un sol volum, aquest cop físic, que recopilarà la feina del conjunt dels alumnes.


  
Indicadors de riquesa competencial que s’han considerat en el disseny de l’activitat:
·Que l'alumnat mantingui un paper essencialment actiu durant l'activitat.
Al llarg de les dues parts de l'activitat els alumnes hauran de treballar de manera autònoma fent les tasques que se li proposen i el docent només té un paper de guia si és necessari.

·Consultar informacions provinents de diferents fonts.
La segona part de l'activitat precisament es construeix al voltant de la recerca d'informació i d'imatges via internet.

·Manifesti la seva creativitat.
Cal procurar que els grups tinguin la llibertat d'escollir quines són les constel·lacions sobre les quals se centraran a la segona fase i com faran el seu llibre digital. En aquest sentit els posarem molt poques restriccions quant al format per tal que puguin expressar-se creativa ment.

·Raonar o fer valoracions durant el procés de treball.
La llibertat de la qual parlàvem a l'indicador anterior implica que cada decisió que es prengui dins del grup no serà causada pel mestre sinó que haurà de ser valorada i consensuada per la parella.

·Gestionar el seu propi procés de treball.
A la primera part de l'activitat el procés estarà més marcat pel qüestionari. Tot i això, a la segona, es permetrà que cada grup s'autogestioni de la manera que millor li vagi. En aquest sentit els mestres haurem de limitar-nos a aconsellar i resoldre els conflictes.

·Planificar la seva realització/execució.
Per la realització del treball s'estipularan molt clarament les poques condicions que es posen des dels docents i el temps que s'hi dedicarà. A partir d'aquí, hauran de ser ells qui, amb la nostra ajuda si és necessari, qui hauran de decidir quin enfocament prenen i com organitzen el temps.

·Construir coneixement conjuntament. 
El conjunt de l'activitat està planificada en parelles i realitzaran la recerca i compilació en grups. A més d'això, el conjunt del grup classe acabarà creant un llibre en què es recopilarà la feina feta de tots.

Comentarios

Entradas populares de este blog

fonaments de la comunicació audiovisual

Conferència TED de Mitch Resnick

BEE BOT